シルヴェストロフの音楽には、シューベルトやモーツァルトの音楽の引用や断片が用いられている作品があります。
このアルバムでは、シューベルトのピアノソナタNo.4 イ短調 D.537と2つのディアローグとあとがき(Zwie Dialoge mit Nachwort)、モーツァルトのピアノソナタNo.10 ハ長調 K.330と使者(Der Bote)を演奏しています。
ピアノはこの盤でデビューするというFrancesco Spazianです。
https://music.apple.com/jp/album/twilight-travelers/1445716803
- Franz Schubert
Sonata in la minore, Op. posth. 164, D 537 - Valentin Silvestrov
Zwei Dialoge mit Nachwort(二つのディアローグとあとがき)
I. Hochzeitswalzer (1826 .... 2002) -ウェディングワルツ
II. Postludium (1882 .... 2001) -後奏曲
III. Morgenserenade (2002) -朝のセレナード - Wolfgang Amadeus Mozart
Sonata in do maggiore, K 330 - Valentin Silvestrov
Der Bote(使者)
- Francesco Spazian, piano
2つのディアローグとあとがき、使者の二つの曲は、抒情的シルヴェストロフを代表する曲で、たとえばここでもエントリしたグリモーの「The Messenger」やリュビーモフの「Bagatellen und Serenaden」などいくつもの盤でも収録されている人気曲です。
Spazianは、まさにこのふたつの曲と関連が強いシューベルトとモーツァルトの曲をダイレクトに並べて聴かせてくれています。
Spazianのピアノが好みがどうかは別として、どの曲もテンポは中庸から遅め、丁寧に慈しむかのように弾いているように感じました。意識は過去と現在を微妙につなぎながら、両者を同時に行き来することになります。アルバムの題名が「Twilight Travelers」とあるように、夕暮れの中を何かを探しながら彷徨うかのような音楽です。
この盤に関しては日本語解説が、まだ出ていないようです。英文の発売元紹介文がありますが、Google翻訳したら意味不明でしたので、英文のまま張っておきます。
Francesco Spazian: Twilight Travelers-schubert: Piano Sonata, 4, Mozart: Sonata, 10, SilvestrovThe debut album of Francesco Spazian with a bold project that combines Schubert and Mozart to the post-modern suggestions by Valentin Silvestrov The meaning of the project is illustrated in the in-depth notes written by the musicologist Andrea Bedetti: Dont be surprised [] by the presence of Valentin Silvestrov []. The choice of these pieces proposed here, Zwei Dialoge mit Nachwort (2001-02) and Der Bote (1996), is directly linked to the presence of the Schubert and Mozart sonatas; if the Dialogues reflect the timbre concept of the postlude (precisely the Nachwort), the ideal progression of Schuberts Sonata in A minor could only be with the first fragment of the Dialogues, the Hochzeitswalzer, derived from that Schubert (with the complementary and bonding G flat major tonality), while Der Bote is a placid Rondo that directly refers to the musicality and to the dance rhythms of Mozart. The latter, in particular, highlights one of the main characteristics of the aesthetic/musical vision of the Ukrainian composer, a disarming exterior-paralysis/interior-vitality (expanded here by the indication of the author who warns that the piece must be performed with a closed sound box) in which every note, every chord, although ideally and necessarily connected with each other, takes on its own precious and irreducible timbre and physical autonomy, in which the silence that surrounds them makes their inner effects reflect and intensify. (Link)
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